22 mars 2012

prioriteringar..

Natten mot Måndag skickade jag en förfrågan till bvc angående läkarintyg på mjölkfri kost till sexåringen. Idag ringde distriktssköterskan upp och erbjöd en tid idag klockan 10.00. Tyvärr var jag tvungen att avstå tiden då sonen just idag är på utflykt med klassen. En bussresa till staden och stora teatern som redan blivit uppsjuten en gång skulle äntligen bli av idag och sexåringen var supertaggad inför detta och har pratat om det hela veckan. Jag hade inte hjärta att hålla honom hemma från hans äventyr för att gå med honom på ett 15minuters möte på bvc. (vilket distriktssköterskan tyckte att jag skulle göra).

Hon erbjöd mig då istället en tid nästa torsdag klockan 10.00, denna tid krockar med ett annat läkarbesök som gäller nio åringen, ett besök som vi väntat på i 3år(!), distriktssköterskan på bvc tyckte att jag kunde ringa och försöka flytta den tiden istället?!
Jag törs ju knappt andas om den läkartiden ens av rädsla över att råka dra olycka över den och förlora den.
Denna tid har jag inte mage att omboka, inte en tid som vi väntat på så länge, och dessutom enbart pga ett 15minuters möte på bvc. Den andra läkartiden måste dessutom passa både för mig, mannen och nioåringen, pluss en läkare och en sköterska på lassa, rent logiskt borde det vara svårare att flytta den tiden än att få 15minuter på bvc?

Men dessa två tider, klockan 10.00 idag eller klockan 10.00 nästa torsdag var de enda tider hon kunde erbjuda mig på bvc??? inte en endaste liten tid någon annan gång än just dessa två fanns att uppbringa?!

Jag undrade om det inte fanns någon akuttid? det gjorde det ju såklart inte då de skulle användas till tex, hjärtsjuka. Visst, det fattar ju jag också att sådana måste gå före matintoleranta, men handen på hjärtat, hur många hjärtsjuka får de in under en dag på bvc?, inte ens en liten hint om en akuttid som vi kunde sitta i väntrummet och vänta på ifall ingen hjärtsjuk skulle dyka upp, fick vi.

Visst, sexåringen är ju inte akutdöende just nu pga att han inte får mjölkfri kost i skolan, men han mår ju inte bra på maten han får, betyder det ingenting?, kan man inte kräva att få hjälp, kan de inte ens försöka trollafram 15minuter mellan två andra (viktigare) besök?!

Eller är det faktiskt så att det är jag som prioriterar fel, är det så att jag skall bestämma att han inte får gå på teater eller att storebror får vänta några månader till på sin läkartid (några månader kanske inte gör någon stor skillnad då det redan gått tre år av väntan).

Är det jag som är dålig på att prioritera?, ställer jag för höga krav på sjukvården? eller är det något riktigt sjukt i samhället då man måste vänta i tre veckor för att få träffa bvc i 15 minuter?!?!?!

*Källa: mjölkfri.com 

Symptomen vid mjölkallergi kan delas i fyra större grupper:
  • Hud: eksem, hudrodnad, klåda, nässelutslag och svullnad.
  • Mage-tarm: diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring.
  • Luftvägarna: astma, hosta och snuva. Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte.
  • Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar