2 mars 2012

Dagen gud glömde...

Glada i hågen påbörjade jag och mamma vår noga inplanerade IKEA resa igår 07.20. Allt gick bra, vi hade tur med vädret och trafiken var helt ok, vi lyssnade på radio, åt smågodis och funderade över vad som skulle bli dagens inköp.

Det var jag som körde, vi hade vår mazda5a, dels går den ju billigt och dels rymmer man ju ganska mycket i den om man fäller ner sätena...

Några mil från resansmål börjar en lampa lysa.. DPF.. stannar och kollar instruktionsboken.. dieselpartickelfilter står det, kör 40kmh alternativt kör på över 2000varv i 10/15minuter för att brännaur filtret, lampan får INTE börja blinka. Efter en stund börjar lampan blinka...

Ringer mannen och även pappan, ingen kan ge klara besked om vad vi skall göra, mannen fixar adressen till en verkstad i närheten av varuhuset vi skall besöka och vi springer genom varuhuset och rycker det viktigaste för att sedan åka med bilen till verkstaden. Vi bestämmer att vi kollar bilen först och besöker övriga varuhus i närheten efter verkstadsbesöket...

På verkstaden konstateras att filtret är tätt, vi kan inte köra därifrån om vi inte vill riskera större skador och dyrare reparationskostnader. Det är bara att glömma de andra affärerna och sätta sig i bärgningsbilen.

*Måste inflika här ett STORT tack till den underbare mannen på verkstaden som tyckte att vi fått nog med prövningar underdagen och lät oss åka utan att behöva betala något alls, säkert var vi skyldiga honom iaf 700kr för uppkopplingen mot datorn och ringandet till försäkringsbolag och bärgare (får väl tacka för att jag är kvinna också, hade jag varit man hade jag nog förväntats klara allt detta själv). Men hur det än var så ordnade han allt detta åt oss gratis, samtidigt som han var trevlig och dessutom bjöd han på kaffe. Tack, tack*

ca20mil i bärgningsbil, sedan hyrbil (volvo v50, underbar bil förövrigt), de sista 14milen.

Besväret är väl en sak, och tiden på IKEA kan vi nog taigen en annan dag... MEN...

PENGARNA!!!! detta kan gå på allt mellan 1000- och 10 000kr. Bara för att fixa bilen (sedan är det ju självrisk till bärgaren och en viss % för hyrbilen (som kostar 1500kr/dygn).

Så kan de gå... jag fick iaf bra pris på mina överskåp, ett nytt duschdraperi och en vanlig (fast högre) stol till lillan. Idag var hon en stortjej vid frukosten. Och trotts allt så hade jag en trevlig dag med min mamma och vi träffade många trevliga hjälpsamma människor på vår färd.

Nästa gång tar vi dock bussen!

Badrummet som gud glömde... men jag tror det skall bli finare med nya duschdraperiet iaf. Jag får trösta mig med det då jag gråter över att vi efter gårdagens merkostnader får vänta litetill med renoveringen av sagda rum tyvärr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar